Gringo's

17 mei 2016 - Cusco, Peru

Drie weken geleden heb ik mijn moeder van het vliegveld opgehaald. We zijn als eerste naar mijn gast gezin geweest en hebben daar nog wat thee gedronken. Ik heb daar afscheid genomen van Anny en Carlos en ik was erg blij om daar weg te gaan en wat meer vrijheid te hebben.

De eerste dag hebben we niet heel veel gedaan, maar de tweede dag zijn we naar Qorikancha (zonnentempel) geweest. Hier hebben we geleerd dat de Inca's er niet op tegen waren om vrouwen te offeren. We zijn ook naar de grote kathedraal geweest waar we een erg leuke audiotour kregen. Zonder dat hadden we waarschijnlijk de alpaca's en lama's in de schilderijen over het hoofd gezien. Er hing ook een mooi schilderij van het laatste avond maal waarin er cuy (cavia) op tafel staat.

Op donderdag hebben we een tour gedaan door de Heilige Vallei. Hierbij zijn we naar Inca ruïnes geweest in Pisac en Ollantaytambo. Dat was erg mooi en erg was ook een heel mooi uitzicht. Aan het eind van de dag zijn we nog naar het dorpje Chinchero geweest waar we een uitleg kregen over hoe ze van alpacawol, dekens en truien enzo maken.

De dag erna zijn we door de wijk San Blas gelopen en heb ik mijn moeder even laten zien waar ik nu woon. In de avond zijn we naar het planetarium geweest, dit was erg interessant want we kregen veel informatie over hoe de Inca's naar de sterren keken en het gebruikte. Zij zagen bijvoorbeeld meerdere lama's in de sterrenhemel. Daarna gingen we naar buiten en hebben we door een telescoop naar een sterrencluster en Jupiter gekeken. Alleen een beetje jammer dat het zo dicht bij de stad gebouwd is, waardoor je veel lichtvervuiling hebt.

Op zaterdag hebben we weer een tour gedaan, dit keer naar Maras en Moray. In de busrit konden we heerlijk van panfluit muziek genieten. We hadden weer een stop in Chinchero en kregen precies dezelfde uitleg als twee dagen ervoor. Vervolgens reden we door naar Maras, dit is een zoutmijn en erg mooi om te zien. Moray was weer een Inca ruïne met terassen, maar deze functioneerde als een soort laboratorium omdat er een temperatuursverschil zit tussen alle terassen.

De dag erna zijn we naar het chocolademuseum geweest voor een workshop. We hebben daar onze eigen chocolaatjes gemaakt, maar het was ook leuk om het proces van chocola maken van dichterbij te zien omdat we alle stappen doorgingen of uitgelegd kregen. Daarna zijn we nog naar de San Pedro markt geweest, deze markt is vooral gericht op eten. Ze hebben er ook erg bijzondere dingen als varkenskoppen.

Maandag en dinsdag is mama naar Machu Picchu geweest en heb ik twee rustige dagen gehad in Cusco.
Ik ben nog wel naar een kleine ruïne geweest vlakbij de stad, en nog een poging gedaan tot hardlopen maar dat is toch wel heel lastig op deze hoogte.

Op dinsdag avond was mama weer terug en hebben we wat traditioneler gegeten en ook chicha morada geprobeert. Dit is een dankje gemaakt van paarse maïs en het is erg lekker.

De laatste dag zijn we naar het precolumbian art museum geweest, dit was extrodenary als we de beschrijvingsbordjes moeten geloven. Daarna zijn we nog naar een klooster geweest en als laatste nog naar een markt voor wat souviniers.

Aan het eind van de avond hebben we weer afscheid moeten nemen. Ik ben die avond nog in de bus gestapt naar Bolivia en mama is de volgende ochtend terug gevlogen naar Nederland. Het was in ieder geval een hele leuke week.

1. Ingrid:
    17 mei 2016
    Wat klinkt dat gezellig Evelien!!
    Leuk verhaal over onze uitstapjes, nog heel veel plezier.