Turrialba

9 april 2016 - Turrialba, Costa Rica

De laatste week van het Rondreizend Spaans begon rustig met een keer naar het dorp lopen en daar een beetje rondkijken en boodschappen doen. Op dinsdag hebben we een filmavond gehad, waarbij we Tomorrowland gekeken hebben. Wel in het Spaans met Engelse ondertiteling.

Tijdens de Spaanse lessen hebben we de verleden tijd geleerd en als oefening moesten we elke dag opschrijven wat we de vorige dag gedaan hadden. Ook hebben we een liedje vertaald dat we daarna moesten zingen.

Op woensdag zijn we wat langer in Turrialba geweest en hebben we ook wat meer gezien. Er staat een mooie kerk in het centrum die er erg modern uitziet, zeker met het neonlicht boven de ingang.

Ik heb ook mijn Spaans een beetje uitgeprobeerd door met locale mensen te praten, maar dat ging nog niet zo soepel (Waren hele korte gesprekken). We hebben ook een boekenwinkel kunnen vinden, daar heb ik de Spaanse versie van het eerste Harry Potter gekocht en aan het einde van mijn reis ga ik proberen om hem te lezen.

Donderdag was een van de leukste dagen tot nu toe. Sam, Yara en ik hebben de bus genomen naar Cartago en vanaf daar moesten we een andere bus hebben die ons naar de top van vulkaan Irazu zou brengen. Maar omdat de eerst bus vertraging had hadden we nog maar vijf minuten om de volgende te vinden. En om het lastig te maken stoppen de bussen overal en staat er nergens iets aangegeven. Dus toen hebben we het maar aan een taxichauffeur gevraagt en die heeft ons heel aardig gratis op de juiste plaats afgezet. De tweede bus bracht ons boven de wolken naar de top. De krater was heel mooi. Als er water in ligt dan kleurt dat groen, maar helaas hebben we dat niet gezien.

Terwijl wij daar rondliepen was er ook schoolexursie. Yara had voor de grap een selfiestick meegenomen dus wij waren wat foto's aan het maken. De kinderen vonden dat super leuk en ze wouden ineens allemaal op de foto met ons. We konden geen tien meter meer lopen zonder dat er weer andere kinderen kwamen voor een foto. We voelden ons op dat moment een beetje beroemd.

In de middag hebben we nog door Cartago gelopen, dat is een wat grotere stad en veel mooier dan Turrialba. Er staat daar ook een kerk met duidelijk invloeden van Europa. In de kerk zagen wij een vrouw van de ingang helemaal tot voorin op haar knieen lopen. Dit wordt gedaan als een soort offering/gebed als iemand in de familie heel ziek is. We hebben ook een deel bij de mis gezeten die net begon en het was erg indrukwekkend om te zien.

Op zaterdag en zondag zijn we gaan raften. Omdat het nu droog seizoen is was het water lager en moesten we dus meer moeite doen om de rotsen te onwijken. Tussen door hebben we nog gezwommen bij watervallen en in de rivier. Ook zijn we van rotsen gesprongen en aan een touw geslingerd (zoals Tarzan). In de nacht hebben we in een kamp in de jungle geslapen. Hier moesten we uitkijken voor slangen en spinnen, gelukkig hebben we die niet gezien. De tweede dag was nog mooier dan de eerste met heel veel watervallen en prachtig uitzicht. We zijn tussen twee rotswanden door gevaren. De hele dag door vonden de gidsen het wel super leuk om mij in het water te duwen. Het was in iedergeval een heel gezellige en leuke afsluiter voor de vier weken waarin we samen hebben rond gereisd.