Bolivia

29 mei 2016 - La Paz, Bolivia

Ik begin een beetje achter te lopen met mijn blog aangezien we nu bij de eerste week van mei zijn aangekomen. De week waarin ik heel snel naar Bolivia ben gereisd en terug.

Op woensdag avond heb ik de bus gepakt naar La Paz, dit zou 11 uur duren dus 17 uur later kwam ik dan eindelijk aan in La Paz. Ze hadden een fout gemaakt bij het boeken waardoor ik een langere busreis had. In de bus heb ik weer nieuwe mensen ontmoet en na aankomst hebben we samen wat gelunched en een hostel gezocht. Ik heb meteen mijn reis en tour naar Uyuni geboekt. Bij Uyuni liggen de zoutvlaktes van Bolivia.

Eerst heb ik nog een dag in La Paz besteed samen met Maurice die daar ook was. We zijn naar de kerk San Francisco geweest en vervolgens naar het Murillo plein. Het verschil tussen het Murillo plein en de rest van La Paz is erg groot. Aan het plein staan presidents/regerings gebouwen en die zien er heel mooi uit, terwijl de rest van de stad er veel armer uitziet en alles van dezelfde stenen gemaakt is. Op het plein was ook een invasie van duiven. En alleen toeristen konden het plein op, omdat het aan alle kanten bewaakt werd door politie vanwege protesten.

​Daarna hebben we de kabelbaan genomen naar boven, daar kwamen we zomaar een ijsbeer, een panda en een baby panda tegen. En er was ineens een hele mooie groene tuin in het voor de rest erg droge La Paz. Voor de tuin stond een alpaca (deze was wel echt), dus natuurlijk zijn we daarmee op de foto geweest.

We hebben de kabelbaan weer terug naar beneden genomen en zijn nog even over de markt gelopen. De rest van de middag hebben we nog even wat zitten drinken, en na het eten heb ik de bus naar Uyuni genomen.

In de ochtend kwam ik aan in Uyuni, half bevroren want het vriest daar 's nachts en de verwarming in de bus stond niet aan. Mijn verjaardag ben ik veder wel goed begonnen met pannenkoek voor ontbijt. Ik had een tweedaagse tour over de zoutvlaktes geboekt, en ik deed dit met zes anderen. De groep was helaas niet zo heel leuk, omdat er twee vrouwen uit Spanje kwamen en ze spraken geen Engels. Ik heb wel geprobeerd Spaans met ze te praten maar dat is erg lastig, omdat ze een heel ander accent hebben en heel snel praten. En dan was er nog een Spanjaard en drie vrienden uit Frankrijk die zich te cool vonden om allerlei leuke foto's te maken en het natuurlijk ook wel makkelijk vonden om Frans te praten. Gelukkig doen alle tours de eerste dag hetzelfde en ben ik Yotam, de persoon die ik in de bus bevriend had, nog een paar keer tegen gekomen.

Onze eerste stop was bij een trein die ze vroeger gebruikte, en daarna zijn we gestopt op de zoutvlakte. Daar hebben we wat foto's gemaakt en vervolgens zijn we ergens anders op de zoutvlakte gaan lunchen aan een tafel en op stoetjes gemaakt van zout. We zijn ook weer bij een marktje gestopt en aan het eind van de middag bij een soort eiland me heel veel cactussen. Daarna zijn we naar het hotel gegaan en hebben we op de zoutvlakte de zonsondergang gezien.

De volgende dag zijn we een stukje de vulkaan opgereden en zijn we vanaf daar naar een grot gelopen met oude vondsten (skeletten enzo). We zijn daarna doorgelopen naar de top van he heuvel, 700 meter hoger en de weg was maar drie km lang. Vanaf daar konden we de vulkaan veel beter zien en ook de mooie kleuren die die heeft. Vervolgens zijn we weer terug de zoutvlakte op gereden en naar een soort meer, een klein laagje water op het zout. We zijn boven op de auto gaan zitten terwijl we er doorheen reden. Begin van de avond kwamen we weer in Uyuni aan en vanaf daar heb ik een nachtbus naar La Paz genomen, om de volgende ochtend weer een bus terug naar Cusco te nemen.

Dinsdag ochtend ben ik verhuisd naar het appartement waar ik tot het einde van mijn reis zal verblijven. Ik heb mijn eigen kamer en de woonkamer, keuken en badkamer deel ik met drie andere. In hetzelfde gebouw zitten nog drie van dit soort appartementen, en het is hier heel gezellig. Wel veel Nederlanders. Meeste avonden koken en eten we samen, en af en toe gaan we ook met zijn alle uit.

Het waren in ieder geval een paar erg leuke dagen in Bolivia, en ik heb ook wel heel veel zout gezien. Ook was het een bijzondere plaats om mijn verjaardag te vieren, al hebben we dat dinsdag in het appartement nog wat uitgebreider gedaan met een heerlijke chocolade taart.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade